Відділ освіти Борівської РДА
Районний методичний кабінет
Рекомендації до планування виховної роботи класного керівника
Борова 2011
Орієнтовна структура плану виховної роботи
класного керівника на основі психолого-педагогічних спостережень:
І розділ плану
- Вступ:
- Аналіз роботи за минулий рік, визначення проблеми і напрямку роботи, а також завдання на наступний. Характеристика учнівського колективу, список учнів з розподілом доручень. Соціальний паспорт.
- Основні виховні заходи:
- Включає в себе роботу з учнівським колективом (класні години, години класного керівника, виховні заходи /тематичні, планові/, екскурсії, походи, дні профілактики правопорушень, інформаційні хвилинки тощо). Необхідно вказувати форми проведення заходів та їх мету.
- Робота з батьківською громадськістю:
- Планування роботи з батьками активу класу, батьківським комітетом, з батьками учнів, схильних до правопорушень, батьками учнів, які мають незадовільні оцінки, координацію виховного процесу між школою та родиною учня.
- Робота з техніки безпеки та охорони життя і здоров’я дітей.
ІІ розділ плану
- Схема складання психолого-педагогічної характеристики особистості.
- Індивідуальні картки учнів:
- Включає в себе характеристику індивідуальної особистості школяра, його сім′ї та записи класного керівника про проведену індивідуальну роботу з дитиною та її батьками з обов′язковим зазначенням дати, мети та результатів даної роботи.
Такий вид планування роботи класного керівника з учнями дає змогу спостерігати за класним колективом в цілому та за кожним учнем зокрема, фіксуючи усі спостереження та зміни у поведінці і характері дитини протягом усього періоду навчання школяра у школі з 5 по 11 (12)клас. Тому для даного плану слід передбачити стільки сторінок, скільки Вам потрібно для роботи протягом 7 (8) років з класом ( з 5 по 11 (12) клас ), послідовно плануючи роботу кожного наступного року посеместрово. Планування виховного процесу в класному колективі формується на основних позиціях громадянського виховання, загальнодержавних принципах та свободах гарантованих конституцією України, з урахуванням місцевих традицій. План роботи класного керівника затверджує директор школи, контролює заступник директора з виховної роботи, який слідкує за виконанням та реалізацією запланованого. Заступник директора з виховної роботи перевіряє планування, вносить пропозиції та рекомендації не менше двох разів на рік.
Додаток 1
Орієнтовна схема
аналізу виховної роботи з класом за ________ н.р.
1. Склад класного колективу.
Рівень підготовленості до вирішення проблем, які стоять перед класом.
2. Цілі і завдання, які були поставлені перед колективом на початку року.
Які з них не виконані?
З якої причини?
3. Пріоритетні напрямки виховної роботи (виходячи з поставлених завдань).
4. Організація класного життя.
Органи самоуправління, їх дієвість та ступінь впливу на особистість.
5. Робота з важковиховуваними.
Принципи побудови роботи, дієві форми виховного впливу, охоплення дітей даної категорії гуртковою та клубною роботою. % співвідношення залучення учнів до секцій та гуртків у порівнянні з минулим роком, зокрема важковиховуваних.
6. Робота з батьками.
Принципи та методи проведення роботи, взаємозв’язок з іншими напрямками. Найефективніші форми роботи.
7. Спільна робота з вчителями-предметниками щодо успішності учнів та їх поведінки:
- індивідуальна
- організація обміну досвідом
- які нові ідеї використані в роботі, що заслуговують на увагу.
8. Результати виховної роботи.
Результативність конкретних форм, методів, засобів. Конкретні досягнення у вирішенні поставлених завдань.
9. Визначення проблеми, напрямку роботи та завдань на новий навчальний рік.
Додаток 2
Орієнтовна схема
вивчення дитячого колективу
1. Склад класу (кількість дівчат, хлопців). Скільки років існує колектив? Головні етапи його розвитку на даний час.
2. Склад класу за соціальним становищем батьків.
3. Характеристика міжособистісних стосунків (гуманістичні, конфліктні, індиферентні).
4. Структура взаємин за соціометричним статусом («зірки», «лідери», діти із задовільним статусом, «ізольовані» тощо).
5. Характер взаємин учнів з вчителями (повага, байдужість, формалізм, конфліктність тощо).
6. Загальна спрямованість і моральні цінності колективу.
7. Організованість, наявність єдиних цілей і міра єдності в їх досягненні.
8. Цінність індивідуальності, оригінальних, неординарних особистостей, повага до тих, хто «не як усі».
9. Громадська думка в класі: спрямованість, ставлення до деструктивної поведінки, можливість висловлення власної думки. Культура дискусій.
10. Характер суспільно корисної діяльності, участь у загальношкільних справах.
11 Наявність та діяльність учнівського самоврядування.
12. Традиції, норми поведінки, «неписані» закони життя.
Додаток 3
Соціальний паспорт_______класу
______________________ ЗОШ І-ІІІст.
на ________навчальний рік
Кількість дітей, які навчаються у класі__________________
- Діти з неблагополучних сімей
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Дані про батьків (П.І.П., місце роботи)
|
Причина неблагополуччя
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
|
2. Діти з малозабезпечених сімей
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Дані про батьків (П.І.П., місце роботи)
|
Кількість дітей до 18 років
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
|
- Діти з малозабезпечених сімей
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Дані про батьків (П.І.П., місце роботи)
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
- Діти з неповних сімей:
а/ діти матерів-одиначок
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Дані про матір (П.І.П., місце роботи)
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
б/ діти-напівсироти
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Дані про одного з батьків (П.І.П., місце роботи)
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
в/ діти, батьки яких розлучені
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Дані про батьків (П.І.П., місце роботи)
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
- Діти-сироти
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Дані про опікунів (П.І.П., місце роботи)
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
- Діти, позбавлені батьківського піклування
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Дані про опікунів (П.І.П., місце роботи)
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
- Діти-інваліди
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Діагноз, № посвідчення
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
- Діти, що постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Категорія, № посвідчення
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
- Діти працівників ОВС та журналістів, які загинули при виконанні службових обов’язків
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Дані про одного з батьків, який виховує (П.І.П., місце роботи)
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
- Діти, схильні до правопорушень
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
В чому проявляється девіантність
|
Категорія сім’ї
|
Зайнятість у позаурочний час
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
|
|
- Обдаровані діти
№п/п
|
Прізвище, ім’я, по батькові
|
Дата народження
|
Захоплення
|
Наставник
|
Домашня адреса
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
Орієнтовна схема
складання психолого-педагогічної характеристики особистості школяра
1. Загальні дані.
1.1. Прізвище, ім′я, по батькові.
1.2. Дата народження.
1.3. Загальний фізичний розвиток.
1.4. Стан здоров′я.
1.5. Сімейні умови (характеристика батьків, склад сім′ї, місце роботи батьків, їхній культурний рівень, режим життя дитини, спілкування поза школою).
2. Навчальна діяльність.
2.1. Рівень успішності (однаково чи неоднаково встигає учень із різних предметів).
2.2. Рівень загального розумового розвитку (кругозір, начитаність).
2.3. Рівень розвитку мовлення (запас слів, емоційність мовлення, вміння висловити власну думку письмово та усно).
2.4. Здатність до навчання:
- Особливості уваги (ступінь розвитку довільної уваги, її зосередженість, стійкість, здатність до розподілу уваги);
- Рівень усвідомлення вивченого матеріалу, швидкість осмислення;
- Індивідуальні особливості пам′яті (швидкість і міцність запам′ятовування, легкість відтворення);
- Розвиток мислення (здатність розрізняти істотні та другорядні ознаки предметів і явищ, рівень засвоєння загальних і абстрактних понять);
- Рівень розвитку уяви.
2.5. Старанність у навчальній роботі.
2.6. Інтерес до занять і ставлення до навчання (сприйняття заохочування чи покарання з боку вчителів і батьків, основний мотив навчальної діяльності).
2.7. Вміння вчитися (дотримання режиму дня, організованість, вміння самостійно працювати з книгою, завчати матеріал, контролювати себе, складати плани, конспекти тощо).
3. Дисциплінованість та навички культури поведінки:
- Загальна характеристика поведінки ( спокійний, стриманий, не контролює своїх емоцій);
- Виконання шкільного режиму (дотримується правил поведінки, порушує їх навмисно чи через недбалість; найбільш типові порушення дисципліни);
- Виконання вимог і розпоряджень вчителів (виконує за першою вимогою, з бажанням чи примусово);
- Чемність у спілкуванні з вчителями, будь-якими дорослими;
- Володіння навичками культури поведінки (ставлення до літніх людей і молодших за себе т.д.);
4.Громадська активність:
- Ставлення до громадського життя колективу;
- Інтерес до громадського життя країни (користується інформацією про події в країні та за кордоном);
- Чи виконує громадські доручення, бере участь у діяльності в органах самоврядування;
- Чи виступає з пропозиціями, проявляє ініціативу, критику, здатний висловити свою думку;
- Активний чи байдужий до громадської діяльності.
5.Стосунки з товаришами:
- Становище в колективі (чи користується повагою, авторитетом серед товаришів, чим обумовлені стосунки, які склалися);
- Чи задоволений даним становищем у колективі, яке становище прагне зайняти;
- Яку роль відіграє в житті класу (активний член колективу чи сторонній спостерігач).
6. Моральні цінності:
- Відданість Батьківщині, її Конституції, повага до державних символів;
- Відданість демократичним цінностям – повазі до людини та її прав, свободі вибору;
- Усвідомлення себе як громадянина Землі, турбота про екологічну безпеку;
- Міжетнічні відносини ( расова і національна терпимість до інших національностей, їх культур);
- Відданість цінностям сім′ї, повага до батьків та до кожної людини;
- Дотримання у стосунках з людьми таких цінностей, як турбота, повага, довіра, відповідальність;
- Відчуття власної відповідальності за все, що відбувається навколо;
- Політична культура та толерантність.
Додаток 5
Індивідуальна картка
Учня____________________________________________________
1. Дата народження___________________________________________
Загальний фізичний розвиток________________________________
Стан здоров′я_____________________________________________
Сімейні умови_____________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
2. Навчальна діяльність.
Рівень успішності__________________________________________
Рівень загального розумового розвитку________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
Рівень розвитку мовлення___________________________________
Здатність до навчання______________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
Старанність у навчальній роботі______________________________
Інтерес до занять і ставлення до навчання_____________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
Вміння вчитися ___________________________________________
3. Дисциплінованість та навички культури поведінки________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
4.Громадська активність_________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
5.Стосунки з товаришами_________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
6. Моральні цінності_____________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
Індивідуальна робота
№п/п
|
Дата
|
Мета заходу
|
Зміст роботи
|
Результати
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|